Waarom RES SWAP ? Waarom consumenten bij RES ? 



Sinds de opstart in 1996 is RES een organisatie die telkens vooruitstrevend opzoek ging naar oplossingen en opportuniteiten om het RES-netwerk te laten groeien en beter te laten functioneren. Het doel was telkens het ondersteunen van zelfstandigen, kleine lokale handelaars, ondernemers en vrije beroepen. 


De groep van zelfstandigen heeft het al zwaar te verduren gekregen met het opboksen tegen grote multinationals en met het voeren van de strijd tegen de Corona-crisis. 

In onze snel veranderende wereld staat automatisatie en digitalisering centraal: ook RES volgt hier in. Mobiele toepassingen – de RES APP (RES BELGIUM) – zijn hierbij cruciaal.

Waarom dan consumenten betrekken bij het RES-systeem? 

In de periode 2003-2008 ontstond het eerste idee om de consument bij RES te betrekken: het kortingsprogramma ‘RES PLUS LOYALTY’. Dit programma liet ons ook toe om de stap te nemen naar de RES-betaalkaarten en betaalterminals. We slaagden erin om in die periode meer dan 300.000 RES Loyalty-kaarten in de markt te brengen. Na een tijdje bleek echter dat dit programma toch niet ideaal was om onze doelstellingen te bereiken. RESPLUS Loyalty maakte plaats voor een volgende evolutie.

Zo startte we met RES PREPAID-betaalkaart voor particulieren. In 2009 verkregen wij een licentie e-money van de NBB en dus groen licht om dit concept op te starten. Dit concept was zeer succesvol, zelfs in die mate dat we de kosten en bijdragen verlaagden en in RES lieten betalen.  Er werden maandelijks meer dan 100 nieuwe handelaars ingeschreven en RES groeide enorme sterk. Na 10 jaar – mid 2018 – werd er jammer genoeg plots een einde gemaakt aan dit mooie succesverhaal door een wetswijziging. 

In december 2021 werd het allernieuwste RES-product RES SWAP gelanceerd. Wat is RES SWAP? Via het RES SWAP platform kunnen consumenten voordelig RES aankopen van RES-handelaars. Hierdoor kunnen RES-handelaren in beperkte mate RES omzetten naar EURO. 

Blijft de vraag: hoe kan die consument in deze wereld van superkortingen bij ketenwinkels en online shops nog gemotiveerd worden om wat meer lokaal aan te kopen? Naast een minderheid die dit principe ‘uit idealisme’ toepast, kan de consument enkel maar meer gemotiveerd worden door kortingen. Zo eenvoudig is het. Maar wel met voldoende korting, anders is de consument ‘not impressed’.

RES heeft dus het lumineuze idee gekregen om dit concept van ‘sterke kortingen’ marketing-gewijs om te draaien in ‘Meer koopkracht’. Nu is de sterke kant aan het RES SWAP-verhaal… dat de RES-handelaar deze korting niet moet betalen, niet rechtstreeks althans.

Even een duidelijk concreet voorbeeld: 

Een consument swapt (ruilt) 100€ en krijgt 150 RES. 
Vervolgens gaat hij op restaurant en de rekening bedraagt bv. 300 EUR (4 pers) à 50 % RES.
De consument betaalt  dus : 150 EUR + 150 RES (maar die heeft hij maar 100 EUR betaald) : dus betaalt de consument in totaal 250 EUR (ipv 300 EURO) en dit betekent een korting van 17 %. De handelaar die verkoopt aan deze consument betaalt niet zelf deze korting – hij ontvang 50% in EURO en 50% in RES. De kortingen worden betaald door de RES-handelaars die RES te koop (SWAP) aanbieden op de RES APP SWAP !

De RES SWAP is dus een winwinwin-situatie voor de RES-handelaar, de consument en de RES-organisatie ! 
Door de consumenten te motiveren via kortingen kopen zij steeds lokaal bij de RES-handelaren. De handelaren krijgen meer klanten en de RES-organisatie kan hierdoor verder groeien. 

layout styles